کاربرد اسید اگزالیک در زنبورداری

زنبور عسل

کاربرد اسید اگزالیک در زنبورداری چست؟

کاربرد اسید اگزالیک در زنبورداری یکی از مهم ترین کاربرد اسید اگزالیک است.امروز قرار کاربرد و تاثیر اسید اگزالیک در زنبور داری بررسی کنیم.

از آفت های زنبورداری می توان به آفت(کنه واروآ) اشاره کرد که از مهم ترین و مخرب ترین کنه ها در این حوزه می باشد که هر ساله خسارات زیادی به زنبور داران وارد می کند.اگر شما هم جزء این دسته عزیزان هستید با ما همراه باشید.

زنبور عسل

چرا از اسید اگزالیک در زنبورداری استفاده می شود؟

یکی از راه های مقابله با این آفت،استفاده از اسید اگزالیک می باشد،که از جمله بهترین روش ها مقابله با این آفت می باشد و همچنین سازمان پرورش طبیعی زنبور عسل استفاده از آن را مجاز میداند.

روش های استفاده از اسید اگزالیک در زنبورداری

درمان کنه (واروآ) با استفاده از اسید اگزالیک به چندین روش انجام می شود که رایج ترین آنها به صورت چکه کردن یا همان قطره ای است. ایجاد مه و بخار اسید دیگر روش ها استفاده از اسید اگزالیک می باشد،هر کدام از این روش ها دارای نقاط مثبت و منفی خود می باشند.

1-دستگاه بخار اسید اگزالیک

دستگاه بخار
نمونه دستگاه بخار

در هنگام استفاده از این دستگاه یا مه شکن،دمای محیط دستگاه باید بین 315 درجه فارنهایت یا به عبارتی(157 درجه سانتی گراد) و 370 درجه فارنهایت یا (189 درجه سانتی گراد) باشد.در دمای 315 درجه فارنهایت، اسید اگزالیک به بخار تبدیل می شود.
توجه:بالاتر از 370 درجه فارنهایت،شروع به تجزیه اسید فرمیک و مونوکسیدکربن می کند.

دستگاه بخار اسید اگزالیک چگونه کار می کند؟

بخار اسید اگزالیک در کندو آزاد شده و در تمام بخش های جعبه پخش می شود و سپس سرد می شود و به سطوح کندو متصل می شود،کنه ها هنگام حرکت در کندو به این سطوح برخورد می کنند.کنه هایی که به پشت زنبور های عسل راه یافته اند نیز با حرکت زنبور ها به سطوح کندو با اسید اگزالیک که به سطوح کندو ها متصل شده،کنه ها را می مالند و کنه ها با تماس اسید اگزالیک رنج می برند.

نکات قابل توجه دستگاه بخار اسید اگزالیک:

  1. دستگاه بخار اسید اگزالیک دارای دسته،میله و ظرف اسید می باشد.
  2. برای دستگاه های بخار زن که با برق متناوب (Ac) کار می کنند باید نزدیک پریز برق باشید یا اینورتر (تبدیل کننده جریان مستقیم برق DC به برق متناوب Ac) استفاده کرد.
  3. کسانی که با ولتاژ مستقیم کار می کنند بیشتر با باتری های 12 ولت کار می کنند به شرطی که در شرایط خوب باشند و از شارژ خوب برخوردار باشند.

2-مه زدایی اسید اگزالیک در زنبورداری

مه پاش
نمونه دستگاه مه زدایی

مه زدایی از دیگر روش برای درمان آفت واروآ در زنبورداری می باشد.استفاده از این روش مقدار زیادی از اسید اگزالیک را در یک بار استفاده می دهد که روش بسیار سریعی می باشد که به زنبور داران اجازه می دهد تا به سرعت کندو به کندو پیش بروند.

دستگاه مه زدایی با درجه حرارت بالا می باشد که تصعید بسیار سریع اسید اگزالیک را به دست می آورد.دستگاه ها مه زدا اغلب از اسید اگزالیک به شکل مایع استفاده می کنند.البته برخی مه زدا ها ممکن است از کریستال های اسید اگزالیک استفاده کنند که دارای معایب خود می باشند.

توجه:به دلیل درجه بالا حرارت این دستگاه،هنگام استفاده از این دستگاه باید بسیار مراقب باشید تا آسیبی نبینید.

نتیجه گیری:

واروآ،آفتی است که خسارت های زیادی را تحمیل زنبورداران می کند.برای درمان آفت واروآ چند راه مختلف وجود دارد که در این مقاله اشاره کردیم.

همچنین شما برای خرید اسید اگزالیک به این صفحه خرید اسید اگزالیک مراجعه کنید.

توصیح میکنیم مقاله کاربرد اسید اگزالیک+مزایا و معایب را مطالعه بفرمایید که نکات ایمنی هنگام استفاده از این اسید را به شما عزیزان ارائه کرده ایم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *